پیش نشست لرستان
برگزاری پیش نشست همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب به میزبانی گروه همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه لرستان پیش نشست همایش بین المللی گفت­گوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب، با هدف تقویت زمینه­ های گفت¬وگوی بین ایران و جهان عرب، با حضور رئیس اداره بین­ الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و به میزبانی گروه همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه لرستان برگزار شد. به گزارش دبیرخانه مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب، رئیس اداره بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دکتر حسن عبدی پور در این پیش¬نشست گفت:«با تقویت دیپلماسی علمی، می توان بسیاری از چالش ها و مشکلات کشورهای اسلامی را رفع نمود».
عبدی پور در ادامه اظهار داشت:«بهترین راه حل رفع مشکلات کشورهای اسلامی، گسترش گفت¬وگو بین نخبگان و دانشگاهیان کشورهای مسلمان است تا عقلانیت و اعتدال در این کشورها تقویت شود».
وی تأکید کرد:«نخبگان کشورهای مسلمان وظیفه سنگین آگاهی بخشی به مردم را برعهده دارند».
رئیس اداره بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد:«خوشخبتانه دانشگاه لرستان ظرفیت¬های علمی خوبی در این زمینه دارد و بایستی جایگاه این دانشگاه را در سطوح ملی و بین المللی، تقویت نمود».
مدیر گروه همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه لرستان، حجت¬ الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی کن کبود در این پیش نشست، گفت:«تفرقه اندازی بین جوامع مسلمان از حربه های استعمار است تا وحدت بین مسلمانان ایجاد نشود».
دکتر حاتمی کن کبود، تشریح کرد:«گروههای تکفیری و تروریستی همچون داعش با حمایت استعمار و استکبار ایجاد شده اند تا خشونت و فرقه گرایی را در جهان اسلام ترویج کرده و چهره ای خشن از دین اسلام ارائه کنند».
وی تصریح کرد:«ما باید گفت¬وگوی بین کشورهای اسلامی با محوریت گفتگوی فرهنگی ایران و جهان عرب را گسترش دهیم تا وحدت و انسجام بین مسلمانان افزایش یابد».
مدیر گروه همکاریهای علمی بین المللی دانشگاه لرستان تأکید کرد:«عقلانیت و گفتگوی بین نخبگان کشورهای اسلامی از ابزارهای مهم مقابله با تندروی تکفیری در جهان اسلام است و گفتگوهای فرهنگی بین نخبگان، اندیشمندان و دانشگاهیان کشورهای اسلامی، باعث تقویت عقلانیت در جوامع اسلامی می شود».
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حاتمی کن کبود، اظهار داشت:«جهل و نادانی نقطه ی مقابل عقلانیت است و برای مقابله با جهل و نادانی بایستی همکاریهای بین دانشگاهی کشورهای اسلامی را افزایش داد تا هیچ بستری برای رشد اندیشه های تکفیری و خشن وجود نداشته باشد».
وی افزود:«وحدت بین مسلمانان، تاکتیک¬های استعمار و استکبار را برای ایجاد تفرقه در کشورهای اسلامی، ناکام می‌ کند».
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، دکتر محمد فیضیان که در این پیش نشست به عنوان دبیر علمی، حضور داشت، در سخنانی گفت:«بایستی تحقیقات و پژوهشهای کاربردی مشترک بین دانشگاههای کشورهای اسلامی را افزایش داد».
دکتر فیضیان افزود:«دانشگاههای منطقه پنج کشور، ظرفیتهای مشترک خوبی برای انجام تحقیقات در موضوعات متنوع مرتبط با کشورهای اسلامی دارند و خوشبختانه، مسیر حرکت در جهتی است که از این ظرفیتهای علمی و پژوهشی، بیش از پیش استفاده شود».
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان توضیح داد:«کشورهای اسلامی ویژگی¬های منحصر به فردی از جمله تنوع قومیت و مذهب، متغیرهای مختلف اقتصادی و جایگاه‌های تاریخی و فرهنگی دارند و دانشگاهها و نخبگان علمی، بهتر است بیشتر از گذشته، این موضوعات را به عنوان موضوعات تحقیقاتی و پژوهشی کاربردی، مورد توجه قرار دهند».
وی تصریح کرد:« مهم این است که پژوهش، تحقیقات و ایده های فناورانه در جهت رفع چالش¬ها و مشکلات تهیه شوند و در این مسیر، دانشگاه لرستان، آمادگی کامل دارد همکاریهای علمی، پژوهشی و فناوری خود را با دانشگاههای کشورهای اسلامی به ویژه دانشگاههای جهان عرب، بسط و گسترش دهد».
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، دکتر داریوش یاراحمدی هم بر آمادگی کامل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان در جهت گسترش همکاریهای علمی با دانشگاههای کشورهای مسلمان تأکید نمود.
دکتر یاراحمدی گفت:«دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان با دارا بودن 2600 دانشجو و 90 عضو هیئت علمی، دارای ظرفیت و پنانسیلهای علمی خوبی در جهت پذیرش دانشجو از کشورهای مسلمان همسایه و بسط همکارهای علمی دوجانبه با دانشگاههای کشورهای منطقه است».
گفتنی است در این پیش نشست، مقالات مختلف به شرح ذیل ارائه شد:
تکفیر، چالشی برای گفتگو؛ دکتر حاتمی کن کبود.
اربعین، بستری برای گفتگو؛ دکتر مهرداد امیری.
جلوه اقلیمی بلاد عرب در تخت جمشید؛ الگویی برای تبادل فرهنگی؛ دکتر موسی سبزی، دکتر ابراهیم رایگانی.
دانشگاه و گفتگو در سپهر تمدنی، نمونه جندی شاپور؛ دکتر شهرام رهنما، دکتر مهدی صلاح.
تساهل و تسامح دینی از منظر عطار و ابن فارض؛ دکتر علی حیدری، دکتر قاسم صحرایی.
داوران این پیش نشست نیز نقطه نظرات خود را درباره مقالات، ارائه کردند.
 پیش نشست، صبح روز دوشنبه، 3 دی ماه در محل سالن کنفرانس دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان، برگزار شد. 




 
منبع: دبیرخانه مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما