در راستای تحقق اهداف دبیر خانه دائمی گفت و گوهای ایران و جهان عرب در ایران گزارش کوتاه فعالیت های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و  با مشاركت برخی مراكز علمي و دانشگاهي قم و جهان عرب و به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگي، تاريخي و تمدني طرفين و لزوم بهره‌گیری از نقش موثر نخبگان ايراني و عرب در حل چالش‌هاي موجود در روابط علمی و فرهنگی ، در سال 1395 ه. ق در ایران جلساتی با حضور40 نفر از انديشمندان كشورهاي ایران ، الجزاير، تونس، مصر، مراكش، سوريه، لبنان، عراق، اردن، كويت و عمان برگزار شد. اهم اقدامات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این زمینه به قرار زیر است :
1.    هم اندیشی "فرصت ها و ظرفیت های علمی و فرهنگی دانشگاه ها و پژوهشگاه های قم و جهان عرب"  
در راستای تحقق اهداف دبیر خانه دائمی گفت و گوهای ایران و جهان عرب ، در قم یک هم اندیشی تحت عنوان "فرصت ها و ظرفیت های علمی و فرهنگی دانشگاه ها و پژوهشگاه های قم و جهان عرب"  در اردیبهشت ماه سال 1395 ه . ش با حضور اندیشمندان ایران و جهان عرب در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.
2.    کنفرانس بین المللی گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب  در عرصه اعتدال و عقلانیت
همزمان با اجلاس گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در تهران ، در بهمن ماه 1395 ه. ش ، "کنفرانس بین المللی گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت" با محوریت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مشارکت برخی از مرکز علمی پژوهشی قم و حضور اندیشمندان ایران و جهان عرب در چهار پنل تخصصی برگزار گردید .
3.    تشکیل مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب  
در کنفرانس بین المللی گفت و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب "مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب"  در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم تشکیل و شروع به کار کرد.
4.    تصویب دو همایش بین المللی در قم و بغداد
دبیر خانه مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب  برای سال 1396 ه.ش ( سال جاری ) دو همایش بین المللی با عناوین زیر را تصویب  و فراخوان آن ها را منتشرکرده است :
1.    همایش " جایگاه اندیشه های فلسفی در گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب" در اسفند ماه 1396 ه.ش .در بغداد به میزبانی  بیت الحکمه 
2.    همایش " گفت‌وگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب " دربهار ماه 1397 ه.ش در قم به میزبانی  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و برخی از مرکز علمی پژوهشی قم.

اهداف دو همایش بین المللی قم و بغداد
این دو همایش بین المللی با هدف بسط تعامل و تقویت سهم اندیشمندان ایران و جهان عرب در حل چالش های موجود در مسیر روابط فرهنگی و به منظور پیدا کردن راه حل های مشترک جهت برون رفت از آن با استفاده از گفت‌وگوهای فرهنگی برگزار می شود. 
از این رو ، از اندیشمندان دعوت به عمل می آید با ارسال مقالات علمی و پژوهشی خود بر اساس محورهای فراخوان همایش"  گفت‌وگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب " به آدرس پست الکترونیک : asiawt@isca.ac.ir به دبیرخانه همایش ، ما را در برگزاری موفق این دو همایش یاری نمایند.

 
منبع: دبیرخانه مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما