گزارش اجلاس گفتگوهای فرهنگی ایران و  جهان عرب

گزارش اجلاس گفتگوهای فرهنگی ایران و  جهان عرب

گزارش اجلاس گفتگوهای فرهنگی ایران و  جهان عرب

گزارش اجلاس گفتگوهای فرهنگی ایران و  جهان عرب
گزارش اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب نخستين اجلاس گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با مشاركت مراكز علمي و دانشگاهي ايران و كشورهاي عربي به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگي، تاريخي و تمدني طرفين و لزوم بهره‌گیری از نقش موثر نخبگان ايراني و عرب در حل چالش‌هاي موجود در روابط از دوم تا پنجم بهمن ماه در شهرهاي تهران، مشهد، قم و قزوين برگزار شد. نخستين اجلاس گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با مشاركت مراكز علمي و دانشگاهي ايران و كشورهاي عربي به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فرهنگي، تاريخي و تمدني طرفين و لزوم بهره‌گیری از نقش موثر نخبگان ايراني و عرب در حل چالش‌هاي موجود در روابط از دوم تا پنجم بهمن ماه در شهرهاي تهران، مشهد، قم و قزوين برگزار شد. اين اجلاس با حضور 80 انديشمند از كشورهاي الجزاير، تونس، مصر، مراكش، سوريه، لبنان، عراق، اردن، كويت و عمان و در قالب شش نشست تخصصی زير برگزار شد.
 1. ظرفيت‌هاي علمي ايران و جهان عرب براي تعامل و گفت‌وگوهاي فرهنگي در دانشگاه شهيد بهشتي
2. روابط فرهنگي و ادبي ايران و جهان عرب و نقش آن در گفت‌وگوهاي فرهنگي در دانشگاه فردوسی مشهد
3. گفت‌وگو‌هاي فرهنگي ايران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانيت در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم
4. رسانه و نقش آن در گفت‌وگو‌هاي فرهنگي ايران و عرب در دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
5. جایگاه زنان اندیشمند ایران و عرب در گسترش تعامل و گفت‌وگو‌هاي فرهنگي در دانشگاه الزهرا(س)
6. جوانان ايران و جهان عرب و جايگاه آنان در گفت‌وگوهاي فرهنگي در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین
با همكاري نهادها و سازمان‌های مختلف اين اجلاس كه ثمره يك پروژه يك‌ساله در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بود، توانست به اهداف پیش‌بینی شده در سند راهبردي دبيرخانه گفت‌وگوهاي فرهنگي دست يابد. همكاري مشترك نهاد‌هاي علمي كشور براي انجام يك كار بين‌المللي، صبغه فرهنگي اجلاس و عدم ورود به مباحث سياسي و چالش‌برانگيز، حضور فعال ميهمانان از كشورهاي مختلف عربي، پوشش مناسب خبري و رسانه‌اي اجلاس، توليد ادبيات در حوزه گفت‌وگوهاي فرهنگي، تاسيس مجامع فرهنگي بين‌المللي با حضور نخبگان علمي دانشگاهي، بسترسازي براي ارتباط اساتيد ايراني و عرب، آشنايي نخبگان عرب با فضاي علمي و دانشگاهي كشور و ارائه تصويري مناسب از فضاي اجتماعي و فرهنگي كشور به ميهمانان را مي‌توان از ثمرات اين اجلاس برشمرد.
در ادامه گزارشي از مباحث مطرح شده در كميسيون‌هاي تخصصي اين همايش تقديم می‌شود كه اميد است مورد استفاده صاحب‌نظران و كارشناسان قرار گيرد. بي‌شك تجربه گرانقدر حاصل شده از اين اجلاس چراغ راهي براي فعالان عرصه روابط فرهنگي جمهوري اسلامي ایران با سایر روشنفکران و اندیشمندان جهان اسلام خواهد بود.
فايلها
4.jpg 98.308 KB
3.jpg 186.301 KB
1.jpg 211.536 KB
2.jpg 195.886 KB
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما