گزارش سفر لبنان - اسفند 94
گزارش از: آقای حسن عبدی پور- اعزامی از پژوهشگاه علوم و فرهنگ  اسلامی

بر اسا س برنامه ریزی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سومین پیش نشست همایش بین المللی گفتگوهای ایران و جهان عرب  با حضورهیئت اعزامی به لبنان  و سایرمدعوین عراقی،مصری،واردنی در بازده زمانی 10/12/94 تا 15/12/94  صورت گرفت.
اعضای هیئت ایرانی : دکتر حسام الدین آشنا(مشاور فرهنگی رییس جمهور)،دکتر خامه یار معاون محترم بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات ، دکتر آذرشب(از دانشگاه تهران)، دکتراقبالی(از دانشگاه کاشان)، دکتر عبدی پور (ازپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)؛ دکتر الويری(از دانشگاه باقرالعلوم) دکتر دهقان مسئول بخش خاورمیانه وزارت خارجه ،آقای فرطوسی (از تورنتو کانادا) و آقای فاطمی صدر (از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) 

برنامه های روز اول

نخستین برنامه این روز، برگزاری نشستی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران بود در این نشست ( از ساعت 11 تا 13) تنی چند از مدعوین فرهنگی کاردار و مسؤولين مؤسسا
  ت ایرانی ( طباطبایی مؤسسات خیریه، مسؤول نم
ایندگی جامعة المصطفی العالمية ، دانشگاه آزاد ،نماینده شبکه العالم،رایزن فرهنگی ایران در لبنان، خبرگزاری ایرناو...) حضور داشتند. 
در این نشست رایزن فرهنگی ایران در لبنان جناب اقای دکتر شریعتمدار، پس از معرفی اجمالی اعضای هیئت اعزامی نشست گفتگوهای ایران و جهان  عرب توضیحاتی پیرامون اهمیت این نشست داده شد و به دو نشست تونس و قطر اشاره داشتند وبه  برنامه سومین  نشست مقدماتی در دانشگاه دولتی لبنان و پنل های آن پرداختند و بیان داشتند که غیر از هیئت ایرانی مدعوینی از عراق.  مصر،فلسطین در این نشست حضورخواهند داشت
در ادامه از سوی کاردارسفارت و رایزان فرهنگی ایران پیرامون فعالیت های شورای فرهنگی موسسات ایرانی مستقردر لبنان توضیحات مبسوطی دادشد 
برنامه بعدی این روز، حضور در نماز جماعت مغرب و عشاء مسجد مرحوم علامه سید حسین فضل الله و دیداربا فرزند ایشان  علامه سیدعلی فضل الله بود. ایشان در خصوص روابط ایران و لبنان و شیعیان لبنان توضیحاتی اراده داده و به مسائل داخلی لبنان  و ضرورت گفتگوهای ایران و جهان عرب نیز اشاره ای داشتند. سپس در دفتر مجتمع فرهنگی حضور یافتیم . آقای دکتر شفیق موسوی رییس مرکز تحقیقات مجمع فعالیت های مرکزرا تشریح نمودند آنگاه به بازدید از بخش های مختلف این مجمع بزرگ پرداختیم.
مجتمع فرهنگی با کتابخانه ای در چند طبقه زیر زمین با کتب بسیار( عمومی، اختصاصی....) ، فضای کتابخانه از نظر نظم و ترتیب، نور ، امکانات بسیار جالب بود. در طبقه منفی3، آمفی تئاتری با ظرفیت بیش از  500  نفر قرار داشت.
در نشستی که در یکی از سالن های کتابخانه با حضور اندیشمندانی از لبنان ، مصر، عراق و اردن برگزار شد برخی از مسائل فرهنگی ایران  و عرب مطرح شد.

برنامه های روز دوم 
سومين نشست «گفت‌وگوهاي فرهنگي ايران و جهان عرب» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه ملی لبنان و مرکز تمدنی برای توسعه اندیشه اسلامی با حضور شخصیت‌های فرهنگی از کشورهای لبنان، ایران، سوریه، مصر، عراق و اردن، 11 اسفندماه  ساعت 9صبح در دانشگاه ملی لبنان در بیروت برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این نشست، محمد مهدی شریعتمدار رایزن فرهنگی ایران، عدنان السید حسین رئیس دانشگاه ملی لبنان و حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری سخنرانی کردند .
در ابتداي اين نشست محمد مهدی شریعتمدار در سخناني گفت: همایش امروز ما در شرایطی برگزار می‌شود که منطقه درگیر جنگ ها و اختلافاتی شده که توان ملت‌ها را گرفته و نیروی آنها را به تحلیل برده است.
رایزن فرهنگی ایران گفت: در میان همه دشواری‌ها، چالش‌ها، تهدیدها و خطرها و در کوران اختلافات و خشونت‌ها به ویژه اقدامات گروه‌های افراطی ، تکفیری و تروریستی، نیازی مبرم به گفت‌وگو احساس می‌شود.
شریعتمدار افزود: گفت وگو نه تنها ضرورت تاریخی به شمار می‌آید بلکه از حیث معرفتی نیز ما به گفت وگو نیاز داریم، خداوند مردم را برای نزاع و درگیری خلق نکرده بلکه هدف باری تعالی این بوده است که مردم با هم آشنا شده و با یکدیگر گفت وگو کنند و از راه احسن به حکمت و موعظه حسنه دعوت کنند.
وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس، طرح تشکیل سلسله نشست های گفت وگو برای تاکید بر لزوم گفت وگوی فرهنگی و تمدنی به دور از رویدادها و اختلافات داغ سیاسی کنونی منطقه توسط گروهی از نخبگان و اهالی فرهنگ مطرح شد تا مبانی نظری و زمینه های تاریخی و نگرانی‌های مشترک در گفت وگوی ایرانی - عربی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
شریعتمدار گفت: پیش از این نشست، دو نشست گفت وگو محور در دوحه و تونس برگزار شده است و این سومین حلقه از این سلسله نشست ها می باشد و قصد داریم در پایان همایشی جامعی با حضور علاقه‌مندان به گفت وگوی فرهنگی و تمدنی را در بهار آینده در تهران برگزار کنیم.
در  ادامه اين نشست  «عدنان السید حسین» رئیس دانشگاه ملی لبنان در سخناني با اشاره به دو همایش قبلی، خاطرنشان کرد که در این شرایط و اوضاع کنونی بسیار نیازمند این همایش ها و گفت وگوها هستیم.
وی تصریح کرد: کشورهای پیشرفته و ملت های متمدن همواره برای حل مشکلات خود به گفت وگو روی می آورند اما افراد عقب مانده دست به تحریم می‌زنند و همه درهای گفت وگو و مذاکره را مسدود می‌سازند چون با شیوه گفت وگو و رفتار دیپلماتیک خو نگرفته‌اند و از مسیر دنیا عقب هستند.
السید حسین با اشاره به ادیان الهی و تمدن اسلامی و ضرورت بررسی مشکلات فراروی تجدد تمدنی، اظهار كرد: ایرانی ها ، عرب ها و ترک ها باید دست به دست هم دهند و این تمدن بزرگ را دوباره بنا نهند اما این به معنای کنار گذاشتن غیرمسلمان ها نیست چون تمدن اسلامی دارای بعد انسانی و مشترک بین همه است.
رئیس دانشگاه ملی لبنان تصریح کرد: امروز این سئوال مطرح می‌شود که مساله محوری عرب ها و مسلمانان چیست؟ قطب نمایی باید به سمت فلسطین اشاره می‌کرد که در کوران جنگ های داخلی در منطقه گم شده است.
وی  اظهار كرد: متاسفانه ما امروز دشمن و دوست را گم کرده ایم و نتیجه آن، این است که وحدت ملی کشورها در سایه جنگ‌های داخلی تکه تکه شده است و عملیات جدایی و تقسیم در سکوت انجام می‌گیرد مانند آنچه که در چک واسلواکی شاهد بودیم.
السید حسین تاکید کرد: فلسطین قبله همه ما است اما امروز به فراموشی سپرده شده است. نمی‌دانم آیا برخی از مردم نماز و روزه خود را نیز فراموش می کنند همان طور که فلسطین را فراموش کرده اند؟!
رئیس دانشگاه ملی لبنانی با بیان این که مشکل ما این است که هنوز به مرحله تفاهم نرسیده ایم، گفت: ما باید تمدن اسلامی را از نو بنا کنیم و در این میان غیرمسلمان ها نیز فرزندان این تمدن به شمار می آیند. آنها اقلیت نیستند، بلکه بخشی از این امت به معنای تمدنی با شکوه و به مفهوم اجتماعی ، سیاسی و قومی هستند.
وی افزود: گفت وگو پیش از این که بین دولت‌ها انجام گیرد باید بین امت ها و مردم انجام شود، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و ماندگار نیستند اما ملت‌ها همچنان باقی می‌مانند.
السید حسین اظهار كرد: ملت ها به دنبال فتنه نیستند، فتنه‌ای که به تعبیر قرآن « اشد من القتل» است، فتنه تداوم پیدا می‌کند و در حافظه مردم باقی می ماند، فتنه اوج عقب ماندگی است چرا که در مقابل حکومت و مدنیت حاضر به خضوع و تسلیم نیست.
رئیس دانشگاه ملی لبنان تاکید کرد: امید داریم که این همایش ها و گفت‌وگوها نتایج موفقیت آمیزی به دنبال داشته باشد، باید تلاش کنیم به سمت تفاهم حرکت کنیم در غیر این صورت گرفتار دوگانگی و اختلاف خواهیم شد.
حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری نيز در سخناني با بیان این که امروز بیش از هر زمانی دیگر به گفت وگو و عبور از اختلافات نیاز داریم، بر ایجاد منطقه قویتر بجای قویترین در منطقه تاکید کرد.
وی تصریح کرد: همواره به واقعیت روابط فرهنگی ایرانی - عربی پرداخته می‌شود و امیدواریم در این همایش همه جوانب اصلی وضعیت موجود بررسی شود و سهمی در پیشرفت روند گفت و گو و تصحیح مسیر روابط و گامی به جلو داشته باشد.
در كارگروه علمي  پيش زمينه های تاریخی و دغدغه هاي مشترك و مباني نظري روابط ايراني عربي  «ريمون غوش» از لبنان ،  «عبدالجبار الرفاعي» از عراق ،  «حميد رضا دهقاني» و  «محسن الويري»  از ايران و  «احمد ملي»، از لبنان سخنراني كردند.
دومين كارگروه علمي اين نشست با موضوع  «ابزراها و مكانيزم هاي اعتماد ساز در گفتگو هاي ايراني عربي» با  حضور مسعود ضاهر از لبنان، مصطفي زهران از مصر ، عباس خامه‌يار  معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و محمد علي آذر شب از ايران و ميشل نوفل و زياد الحافظ از لبنان برگزار شد. 
در نشست پایانی سومین گفت وگوی تمدنی فرهنگی ایرانی – عربی که با حضور « حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهوری و رئیس مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری برگزار شد، چشم انداز توسعه روابط فرهنگی و پیشنهادهای عملی تحقق این هدف بررسی شد. 
این نشست که سه شنبه شب در هتل الساحه بیروت پایتخت لبنان برگزار شد، « امل زکی» مشاور « نبیه بری» رئیس مجلس ،« محمد صادق فضلی» کاردار سفارت ایران در لبنان، «سید جعفرفضل الله» و «نزیه منصور» از شخصیت های فرهنگی و سیاسی، « عباس خامه یار» معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،«حمید رضا دهقانی» رئیس بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه ایران و « محمد مهدی شریعتمدار» رایزن فرهنگی ایران در لبنان حضور داشتند.
در مراسم اختتامیه همچنین تعدادی از شخصیت های دینی ، فرهنگی ، سیاسی و رسانه ای از جمله مدعوان از لبنان ، مصر، ایران، سوریه ، عراق و اردن برای شرکت در این همایش حضور داشتند.
 در نشست پایانی که با عنوان « «افق های روابط عربی و ایران و پیشنهادهای عملی برای توسعه آن» و به ریاست «بلال التل» از اردن برگزار شد، «کمیل حبیب» رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه ملی لبنان اظهارداشت: درنخستین گام باید همه طرف ها به این باور برسند که خط منافع راهبردی خود را بدون لطمه زدن به طرف مقابل ترسیم کنند، تا جداسازی قضایا از یکدیگر و حل جداگانه آنها منجر به تبدیل روابط همسایگی و رابطه حمایتی طرفین از هم شود.
وی افزود: با توجه به دستاوردهای متعدد ایران در پرونده های مختلف منطقه، باید این دستاوردها در روابط ایران با کشورهای عربی سرمایه گذاری و ضمن متوقف ساختن هرگونه رفتار تحریک آمیز، طرحی جهت ترمیم و بهبود سطح اعتماد طرف های عربی ارائه شود. 
حبیب با اشاره به جایگاه لبنان تصریح کرد: لبنان پنجره ای نزدیک به ایران است و ایران می تواند نقش نجات بخش در تحقق وفاق و نزدیکی داخل لبنان داشته باشد. 
وی ابراز امیدواری کرد که این نشست در تحرک روابط عربی - ایرانی تاثیر عملی نشان دهد و این روابط را در ریل صحیح قرار دهد، چون ادامه وضعیت کنونی ممکن است منجر به جنگ منطقه ای ویرانگری شود که در این صورت هیچ برنده ای وجود نخواهد داشت. 
«عباس اقبالی» از شخصیت های فرهنگی ایران هم درباره «همکاری فرهنگی بین عرب و فارس» سخن گفت.
وی با اشاره به اینکه روابط فارس ها و عرب ها ریشه در قرن های گذشته دارد، افزود: اسلام آوردن فارس ها زمینه افزایش تاثیر و تاثر بین دو فرهنگ را فراهم ساخت. 
اقبالی با ارائه پژوهشی درباره ضرب المثل ها و کنایه های موجود در دو فرهنگ و مقایسه بین آنها نتیجه گرفت که برخی از ضرب المثل های عربی ترجمه شده از زبان فارسی است و در مقابل، ضرب المثل های فارسی نیز بعضا اقتباسی از زبان عربی است، منشا بسیاری از این ضرب المثل ها یکسان است و حکایت از مشترکات مشابه بین دو ملت دارد. 
«حسین ابوالنمل» هم با اشاره به دو نقطه نظر اصلی این همایش، بر اهمیت نظرات انتقادی درباره مشکلات در روابط عربی - ایرانی گفت: همه ما دچار بحران هستیم و راه حل آن در روش و اسلوبی نهفته است که مورد استفاده قرار می گیرد. 
وی هشدار داد: خطر واقعی از داخل و از ناحیه دوستانی است که اشتباه را درست تلقی کردند، برای همین نیز باید معیاری تعیین شود تا رفتار و گفتار خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم. 
ابوالنمل از ایده مشاورفرهنگی رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره منطقه قوی تر به جای جنگ برای کسب موقعیت برتر و قویترین شدن در منطقه تقدیر کرد. 
« سرکیس نعوم» روزنامه نگار برجسته لبنانی هم با اشاره به روابط عربی - ایرانی در دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی، گفت که ایران در عصر جدید به ویژه در زمان محمدرضا شاه به خاطر ارتباط با یک قطب جهانی، رابطه خوبی با کشورهای عربی نداشت. 
وی افزود: امروز به نظر می رسد ایران به استثنای عراق و سوریه، روابط چندان خوبی با دیگر کشورهای عربی ندارد.
سرکیس نعوم اضافه کرد که ایران در طول جنگ صدام علیه آن توانست به نوعی خودکفایی دست پیدا کند و امروز تنها کشور جهان است که چشم به حمایت خارجی ندوخته است.
 این روزنامه نگار لبنانی که معمولا در روزنامه النهارقلم می زند، خاطرنشان کرد: هیچ کس نمی تواند انکار کند که قضیه فلسطین برای ایران بسیار مهم است و ایران در مقابل رژیم صهیونیستی از حزب الله حمایت کرده و این ها نقاط مثبتی است که به نام ایران ثبت شده اند. 
وی تصریح کرد: سعودی ها حالت هجومی گرفته اند و در صورت عدم موفقیت در جنگ یمن، امکان آن را دارند که از جو مذهبی منطقه بهره برداری کنند و در چنین حالتی ما شاهد تغییرات ویژه ای خواهیم بود که سعودی را به یک کشور نظامی تبدیل می کند و در این وضعیت حوزه خلیج فارس شاهد حضور دو قدرت نظامی بزرگ منطقه ای به اضافه دو ابرقدرت جهانی خواهد بود. 
سرکیس نعوم گفت: ایران و کشورهای عربی باید در روابط فی ما بین که از قدیم وجود داشته و ادامه خواهد یافت، تجدید نظر کرده و آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند تا شاهد نتایج مثبت آن برای دو طرف باشیم. 
«طلال عتریسی» استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل منطقه هم به سه چالش اشاره کرد که پیش روی گفت وگوهای ایرانی – عربی وجود دارد و گفت که چالش اول ارتباط بین فرهنگ و سیاست و خضوع فرهنگ در برابر سیاست است. 
وی با بیان این که« چالش دوم آن است که در داخل ایران و نیز کشورهای عربی گرایش به فرهنگ غرب وجود دارد»، افزود: اما چالش سوم فقط متوجه ایران است و آن این که ایران نتوانسته چهره فرهنگی خود را به کشورهای عربی نشان دهد. 
عتریسی خاطرنشان کرد: تنها تصویری که در جهان عرب از ایران وجود دارد چهره سیاسی این کشور است و برای همین ایران مسئولیت دارد تا چهره فرهنگی غنی خود به ویژه پس از انقلاب اسلامی را به دنیا و جهان عرب معرفی کند.  
« حسن عبدی پور» مسئول امور بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم به روابط فرهنگی بین ایران و عرب و راه های تقویت آن پرداخت و پیشنهادهایی در این زمینه ارائه داد. 
وی اظهارداشت: گفت وگو زمینه ای مشترک و همیشگی برای تکاپو و پویش های اجتماعی – سیاسی بوده و هست و می توان آن را بستری فراگیر و اجتناب ناپذیر برای روابط و مناسبات اجتماعی تعریف کرد.
عبدی پور خاطرنشان کرد: در نگاه انسان شناسانه م توان آدمی را موجودی گفت وگو محور معرفی کرد و با تدبر در آیات قرآن در می یابیم که اسلام به موضوع گفت وگو و مناظره به عنوان ابزاری مناسب برای برقراری ارتباط بین فرهنگ ها و ادیان توجه ویژه ای دارد.
نماینده  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: تحولات جامعه جهانی ، تهدیدها و فرصت هایی را برای جهان اسلام و شیعیان در پی داشته است و جهانی شدن و یا به تعبیری« جهانی سازی» که ویژگی اصلی آن ، انقلاب در ارتباطات و اطلاعات است ازیک سوبه هم گونی فرهنگی و از سوی دیگر به تعمیق شکاف های قومیتی و ظهور اقلیت های قومی و مذهبی منجر شده است.
وی تصریح کرد: این حقیقت تلخ را باید مدیریت کرد و مهمترین ابزار برای این کار گفت وگو است و باید به کارکردها و تاثیرهای گفت وگوهای فرهنگی اران و جهان عرب اهتمام ویژه داشت. 
«خیرالدین حسیب» رئیس مرکز مطالعات وحدت عربی هم تاکید کرد که ملی گراهای عرب، ایران را عقبه راهبردی عرب ها و دوست احتمالی خود می دانند و تغییری در آن نداده اند. 
وی با بیان این که« موضع ایران در قبال فلسطین بهتر از موضع تمام کشورهای عربی است»، خواستار حل مشکل بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با ایران از طریق گفت وگو شد.
اظهارات «محمد الطرطوسی» هم پایان بخش جلسه اختتامیه بود. 
وی با اشاره به برخی مسائل مربوط به سیاست ایران درقبال کشورهای عربی تاکید کرد که مقامات ایران مایل به عبور از این مرحله هستند. 
این همایش به ابتکار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه ملی لبنان و مرکز تمدنی برای توسعه اندیشه اسلامی در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد 

برنامه های روز سوم 
بازدید از منطقه جنوب و مرز فلسطین اشغالی،  مجتمع فرعنگی «میلیتا» و بلندی¬های مشرف بر مناطق لبنان. «میلیتا» بعد از شهر بنت جبیل ( محل درگیری حزب الله و اسراییل در 2006 و بلندی¬های «میلیتا» محل نبرد تن به تن و سنگرهای حزب الله بود.  در سالن اجتماعات ميليتا کلیبی از نبرد حزب الله و سخنرانی سید حسن نصرالله به نمایش گذاشته شد. در این محل نمایشگاهی از ادوات جنگی اسرائيل ( تانک های سوخته ، توپ و انواع سلاح های فردی به غنیمت گرفته شده برپا ست. در این محل تونلی با زاویه های 90 درجه که رزمندگان حزب الله در مدت سه سال بدون آنکه دشمن متوجه بشود حفر کرده¬اند.  و محل شهادت یکی از رزمندگان حزب الله قرار دارد.
سپس با طی مسافتی حدود یک ساعت به مرز لبنان و فلسطين اشغالی رسیدیم در مسیر دیوار بتونی حایل بین لبنان و فلسطين اشغالی قرار داشت در یک نقطه نيروهای UN مستقر بودند. 
در فاصله ای نه جندان دورتر و در کنار مرز لبنان و فلسطین اشغالی با طراحی شهید مهندس خوشنویسان و همکاری مهندسان لبنانی، یک باغ ایرانی و تفریحگاهی ایجاد و هر بخش آن به نام یکی از استان های ایران نامگذاری شده است. این باغ مشرف بر شهرک های اشغالی است. رفت و آمد داخل سرزمین های اشغالی به وضوح دیده می شود. راهنمای افراد در این مناطق از اعضای حزب الله می باشند. راهنما همواره ارادت خویش به انقلاب اسلامی ایران و رهبرمعظم انقلاب را یادآور می¬شد.
در طول مسیر، درون شهر «بنت جبیل»  تصاویر بزرگ امام موسی صدر، سید حسن نصراله، امام خمینی ، آية الله خامنه ای فراوان دیده می¬شد.
از ساعت 9 تا 11 برنامه نشست گفتگو با نخبگان فرهنگی در محل رایزنی فرهنگی برگزار شد و با حضور آقای دکتر آشنا و تنی چند از صاحبنظران لبنان و مصر و .... برگزار و پیرامون تبادلات فرهنگی و ارتباطات دو کشور گفتگو شد.

برنامه های روز چهارم
در معیت مشاور فرهنگی رییس جمهور برنامه بازدید از مجتمع مدارس المهدی وابسته به حزب الله برگزار شد 
چند دخترک 7 ، 8 ساله فرزندان شهید با دسته گل و پلاکارت ها خوش آمد از آقای دکتر آشنا  استقبال کردند. پس از استقرار در دفتر رییس مجتمع و معرفی مجتمع، بازدید از کلاس های آموزش زبان فارسی با اجرای سرود جمهوری توسط دانش آموزان لبنانی و در کلاس ديگر اجرای یک درس فارسی در باره مولوی توسط معلم کلاس صورت گرفت.
 در ادامه  بازدید از کلاس های آموزش قرآن و احکام کودکان با اجرای یک درس توسط معلمان کلاس ها و قرائت آیات از حفظ توسط دانش آموزان در حضور هیئت ایرانی صورت گرفت.
در این مدارس فرزندان شهداء ، رزمندگان حزب الله حضور دارند و مربیان و معلمان نیز از خانواده شهدا هستند. در همه مقاطع از پیش دبستانی تا آخر دبیرستان یکی از برنامه های این مجتمع چشن تکلیف برای دختران و پسران است  
 برنامه بعدی دیدار از بخش های مختلف شبکه «المنار» وحضوردر « روضه الشهیدین» سپس زیارت شهدای حزب الله( سمیر قنطار ، مغنية...) و دیدار با خانواده شهدا (چند شهید و خانواده شهید مغنیه) صورت گرفت. پدر شهید مغنیه که پسر ديگر و نوه اش(پسر شهید مغنیه) شهید شده بودند بسیار با حرارت و قدرت سخن می گفت  و بر شهادت ها افتخار می کرد.
محل اسکان خانواده های شهدا در منطقه ضاحیه جنوب لبنان و در آپارتمان های کوچک در مجتمع های 10 طبقه ای می باشد.
حضور در مسجد مرحوم علامه شیخ شمس الدین ، بازدید از موزه ملی لبنان برنامه عصر روز چهارم بود.

برنامه های روز پنجم:
ساعت 9 صبح بازدید از شاطيء البحر، تا ساعت 11 به طول انجامید . ساعت 30/11 هتل را به سوی رایزنی ترک کردیم .
در محل رایزنی آخرین نشست( از 12 تا 14)  با حضور گروه ديگری از اساتید دانشگاه، مسلمان و مسیحی از جمله یکی از کشیشان طرابلس و چند شاعر مسؤولین برخی از سازمانهای سیاسی( لبنان، فلسطین) خبرگزاری ها برگزار شد.    
در این نشست آقای دکتر آشنا با معرفی هیئت ایرانی به اهداف این نشست اشاره کرد. هریک از حاضرین در باره ارتباط ایران و عرب نظریات خود را مطرح کردند. آقای دکتر شریعتمدار ( رایزن فرهنگی ) و اقای دکتر خامیار ( معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز توضیحاتی اراده دادند.

در جمع :
برنامه ریزی اسکان، تأمين امنيت، استفاده از فرصت ها ، برگزاری نشست ها با ترکیبی مناسب از اساتید دانشگاه و مسؤولين و تنوع برنامه ها، بويژه پوشش خبری گسترده این نشست ها نتیجه دقت و پیگیری مسؤولان این نشست بود.در پوشش خبری شبکه المنار،العالم،پرس تی وی ،الکوثر و چند شبکه خبری دیگر لبنان اخبار این نشست را پوشش دادند. با عنایت به تحرکات اخیر عربستان جهت همنوا ساختن کشورهای عربی علیه ایران، اقدام ایران بسیار به موقع و به نحوی نوعی پاتک بود.
از نکات جالب این سفر؛ فضای ضاحیه و خانواده های شهداء یادآور حال و هوای ایام دفاع مقدس ایران را دارد ، ابراز علاقه و ارادت رزمندگان حزب الله و خانواده های شهداء به مقام معظم رهبری، گاهی اظهار نگرانی از اختلافات داخل ایران از مواردی است که می توان نام برد. 
پیشنهاد:
کارگروهی جهت ارزیابی سفر و عملیاتی کردن پیشنهادات مطرح شده در نشست اصلی و سایر نشست های جنبی تشکیل گردد و برنامه ریزی جامعی برای استمرار گفتگو صورت گیرد ومقررشود که دبیرخانه گفتگوهای ایران و جهان عرب در بیروت تاسیس شود تا از طریق رسانه های گفتاری و شنیداری لبنان برنامه های دبیرخانه برای مخاطبین تشریح گردد




 
منبع: اداره بین الملل مرکز همکاری های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما