آیت الله سبحانی
دیدار هیئت اساتید دانشگاه های کشور تونس با حضرت آیت الله العظمی جعفر سبحانی با همکاری اداره بین الملل مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه، اساتیدی از دانشگاه های تونس با حضرت آیت الله العظمی سبحانی دیدار و گفتگو کردند. به گزارش دبیرخانه مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب، در ابتدای این دیدار، دکتر فوزی العلوی استاد دانشگاه زیتونه و رئیس «مرکز للدراسات الفلسفیه و الانسانیه» ضمن معرفی اعضای هیئت همراه، به شرکت این هئیت در  کارگاه ها،  نشست های برگزار شده از طرف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پرداخت و ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خواستار مستفیذ شدن از رهنمودها و دعاهای حضرت آیت الله سبحانی شدند. 

در ادامه این دیدار، حضرت آیت الله سبحانی ضمن خیر مقدم به هیئت اساتید دانشگاه های کشور، از کشور تونس به عنوان کشور علم و فرهنگ یاد کرد و بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران بهترین میزبان برای شماست و از طرف جمهوری اسلامی ایران به آنها  خیر مقدم و از  خداوند طلب توفیق برای آنها کرد. 
این مرجع عالیقدر و استاد عالی حوزه تصریح کرد: قرآن کریم به هنگام توصیف وحدت، آن را مورد ستایش قرار می دهد، و در مقابل به هنگام توصیف تفرقه، به نکوهش آن می پردازد. وی با ذکر آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرّقوا» به طرح این سوال پرداخت که چرا خداوند فرمود «واعتصموا بحبل الله ونه اعتصموا بالاسلام أو بالقرآن»؟ وی در پاسخ این سوال فرمود: شما عرب اصیل هستید و با زبان عربی آشنایی کامل دارید، به گمان من، در این معیت مصلحتی نهفته است و آن اینکه مراد خداوند متعال از این توصیف، تبیین این مطلب است  که فرد یا گروه متفرق، همچون کسی است که در چاه سقوط کرده و راه نجاتی برای او میسر نیست مگر تمسک جستن به ریسمان وحدت. لذا، جامعه متفرق و  تشتت یافته همچون کسی است که در چاه سقوط کرده است.
پس از رحلت حضرت پیامبر اکرم، یک یهودی نزد حضرت امیر المؤمنین علی (ع) رفت و گفت: «یا علی! هنوز آب کفن پیامبرتان خشک نشده است وشما دچار اختلاف وتفرقه شده اید؟» حضرت علی (ع) فرمود: «شما در خود موسی (پیامبر یهودیان)  اختلاف پیدا کردید و ما بعد از پیامبر  و انچه که یه ایشان منسوب شده است دچار اختلاف شده ایم.» 
حضرت آیت الله العظمی سبحانی در پایان اظهار داشتند جمهوری اسلامی ایران از  منادیان دعوت به وحدت استقبال می کند. این حقیقت و صراط مستقیم جمهوری اسلامی است، همان قرآنی که بقیه مسلمانان دارند ما هم داریم، همان قبله ای که همه مسلمانان به سمتش نماز می خوانند ما هم به سویش می خوانیم. بله اختلافات در فروع فقهی بین همه مذاهب اسلامی وجود دارد، اما این دلیل نمی شود که دچار تفرقه وتشتت شویم.
 
منبع: دبیرخانه مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما