عبدی  پور
از سوی بنیاد بین المللی غدیر برگزار شد تجلیل از علامه شرف‌الدین در سومین همایش ملی غدیر گرامیداشت علامه سیدعبدالحسین شرف‌الدین عاملی از علمای تقریبی لبنان در سومین همایش ملی غدیر روز شنبه 10 شهریور ماه در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. به گزارش دبیرخانه مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب، سومین همایش ملی غدیر؛ گرامیداشت علامه سیدعبدالحسین شرف‌الدین عاملی با هدف تجلیل از مقام شامخ صاحب اثر ماندگار «المراجعات» در اثبات حقانیت مکتب تشیع و امامت امیرالمؤمنین (ع) برگزار شد.
دکتر حسن عبدی پور دبیر مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب، به عنوان یکی از سخنرانی این گرامیداشت، ضمن اشاره به برگزاری موفق کنگره علامه شرف الدین در سال 83 در ایران، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سال 85 در بیروت، به نقش آیت الله شرف الدین در تعامل و همکاری بین کشورهای اسلامی و شیعیان و سنی ها پرداخت و گفت: آیت الله شرف الدین علاوه بر  وجهه مذهبی، دارای بعد سیاسی هم بوده  و  در زمانی که سوریه و لبنان تحت استعمار فرانسه بود، مردم را بسیج کرده و به مبارزه با آنان پرداخت. وی فلسلطین را قلب کشورهای اسلامی می دانست و با دولت عثمانی تعامل داشت. این امر به منزله تایید دولت عثمانی نبود، بلکه این تعامل، را راهی برای مقابله با استعمار می دانست.  
عبدی پور افزود: وی در مواجهه با اهل سنت بسیار موفق بوده است و با رعایت ادب، انصاف و عدالت، مشکلات را مطرح می کرد تا جایی که به علت تعاملات مناسب، نماز جماعت مسجد الحرام را نیز اقامه نمود.
دبیر مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب در ادامه گفت: البته دیدگاه های سیاسی علامه تاثیر گرفته از محیط زندگی سیاسی و اجتماعی وی هم بوده است و حمایت های علمای شیعه جبل العاملی از گذشته دور نقش بسزایی در ایران داشته به طوری که آنان در دوره صفویه به مشروعیت دستگاه صفویه کمک کردند چرا که در آن زمان که حکومت نیازمند دستگاه قضایی بود، تعدادی از علمای جبل العامل با قبول مسئولیت در دستگاه های قضایی و شرعی به ایران می آیند و در نظام سازی شیعی نقش مهمی را عهده دار شدند از این رو شیوه و منهج شرف الدین الگویی برای اندیشمندان حوزه های علمیه می باشد تا بر اساس آن به شبهات و سوالات پاسخ داده شود و با روش گفت و گو زمینه همگرایی اندیشمندان جهان اسلام را فراهم نماید. 
بنا به این گزارش،  سیدعبدالحسین شرف الدین موسوی عاملی(۱۲۹۰-۱۳۷۷ه‍.ق) مجتهد شیعه و مدافع تقریب مذاهب اسلامی بود. او تلاش‌هایی برای وحدت شیعه و سنی و حل کردن ریشه‌های اختلاف آن‎ها انجام داد. شرف‌الدین از رهبران نهضت استقلال لبنان نیز به شمار می‌رود.
دو کتاب «المراجعات» و «النص و الاجتهاد» برای اثبات حقانیت شیعه با ادبیاتی علمی و به دور از توهین از برترین آثار او به شمار می‌رود. این دو کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شده و توجه بسیاری از مسلمانان شیعه و سنی را به خود جلب کرده است.
 
منبع: دبیرخانه مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما