عبدی پور
در راستای برگزاری همایش بین المللی مدیران گروه های عربی دانشگاه های جهان دیدار و گفتگوی مسئولان پژوهشگاه با مدیر گروه زبان عربی دانشگاه اصفهان و معاون محترم بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در راستای برگزاری همایش بین المللی مدیران گروه های عربی دانشگاه های جهان دکتر لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دکتر خاقانی مدیر گروه زبان عربی دانشگاه اصفهان و دبیر علمی همایش بین المللی مدیران گروه های عربی دانشگاه های جهان با حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن قمی معاون محترم بین الملل دفتر مقام معظم رهبری «مدظله العالی» به دیدار و گفتگو و تبادل نظر پرداختند. در ابتدا این دیدار دکتر عبدی پور رئیس اداره بین الملل مرکز همکاری های پژوهشگاه اظهار داشتند:  با توجه به ظرفیت هایی که حوزه های علمیه و نهادهای حوزوی دارند و ظرفیت مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب که در اختیار ما است و نیز توجه و تقویت زبان عربی به عنوان پل ارتباطی با جهان عرب و اسلام و ظرفیت اساتید زبان عربی که پایه اصلی مجمع اندیشمندان به حساب می آیند، همکاری و مشارکت فعال پژوهشگاه در این همایش مورد انتظار است.
دکتر لک زایی رئیس پژوهشگاه در ادامه اظهار داشتند: 
از چند سال پیش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه گفتکوهای فرهنگی ایران و جهان عرب را کلید زد و آن را در 5 بخش طراحی کرد . بخش نخبگان گفتکوهای فرهنگی ایران و جهان عرب را پژوهشگاه به عهده گرفت .در این راستا در این چند سال، چندین همایش بین الملل برگزار شده که اولین و دومین همایش در پژوهشگاه و  دو همایش نیز در تونس و در عراق به میزبانی دانشگاه منوبه تونس و بیت الحکمه بغداد بوده است و هم اکنون "همایش  بین المللی گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب "  به میزبانی پژوهشگاه در دست اقدام است. 
در همین راستا دانشگاه اصفهان به عنوان عضو مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب برگزاری همایش بین المللی مدیران گروه های عرب را برای سال 1398 را  برنامه ریزی کرده و بر عهده گرفته است. 
اینکه ما در دانشگاه های دنیا حضور داشته باشیم خیلی مهم است. از این رو با حمایت ریاست محترم دفتر جناب آقای دکتر واعظی تعداد ده نشست علمی تخصصی به ظرفیت 10 موضوع بین اساتید  و متفکرین ایرانی و اروپایی و امریکایی ببرنامه ریزی کرده ایم. 
دکتر خاقانی مدیر گروه زبان  عربی دانشگاه اصفهان نیز اظهار داشتند: 
هم اکنون 100 گروه عربی در دانشگاه های کشور داریم  که از آنها  50 گروه عربی دولتی و 50 گروه عربی دانشگاه های غیر دولتی  هستند. 
احساس همکاران ما در دانشگاه ها این است  که انقلاب نتوانسته از ظرفیت فرهنگی خود برای ارتباط گیری و معرفی دستاوردهای فرهنگی و علمی نظام استفاده کند. تاکنون  7 دوره همایش گروه های عربی دانشگاه های داخل کشور  برگزار شده است. و در توجیه اهمیت برگزاری همایش به صورت بین المللی یک نگاه این بود که همایش را اول به صورت منطقه ای برگزار کنیم و بعد از بازخودگیری به صورت بین المللی برگزار کنیم . اما نگاه دیگر که استدلال های قوی تری داشت معتقد بود بیشترین شرکت کنندگان همایش منطقه ای ما اندیشمندان کشور های عربی منطقه خواهند بود در حالی که نیاز امروز ما ارتباط با مدیران گروه های عربی دانشگاه های غیر عرب است که به لحاظ نسبتشان با زبان عربی وضعیتی مشابه ما دارند و در عین حال دارای تجربیاتی عالمانه هستند که برای تقویت فعالیت های ما در حوزه ربان و ادبیات عربی راهگشاست. 
در ادامه دکتر قمی با توجه به شرایط اقتصادی کشور توصیه ها را برای بهتر برگزار شدن همایش ارائه کردند از جمله اینکه همایش به صورت خودکفا و غیر وابسته به بودجه دولتی و عمومی با استفاده از پشتیبانان مالی خصوصی برگزار و این موضوع  برجسته شود و هدف توجیهی همایش باید انتقال دو سویه تجربه باشد. در ابتدا  اعلام  شود که با این همایش به دنبال توفیقات بیشتر در حوزه علوم زبان و ادبیات عربی و کسب تجربه کشورهای غیر عرب هستید و همچنین مدارس علمیه در خارج از کشور که دانشگاهی نیستند از جمله در هند ، پاکستان   اگر در  زمینه ربان و ادبیات عرب قوی هستند هم شناسایی و دعوت شوند. 
شایان ذکر است که «همایش بین المللی مدیران گروه های عربی دانشگاه های جهان » اردیبهشت ماه سال 98 در اصفهان برگزار خواهد شد.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما