حجت الاسلام اباذری
در حاشیه همایش بین المللی گفتگوهای فرهنگی در چشم انداز تمدنی ایران و جهان عرب در عراق گزارش دیدار رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با رایزن فرهنگی ایران در بغداد دکتر لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حاشیه برگزاری اجلاس جایگاه اندیشه های فلسفی در گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در بغداد با حجت الاسلام والمسلمین اباذری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند.

"دکتر لک زایی" رئیس "پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی" در حاشیه برگزاری اجلاس "جایگاه اندیشه های فلسفی در گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب" در بغداد با "حجت الاسلام والمسلمین اباذری" رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند.
ایشان ضمن تقدیر و تشکر از همکاری رایزنی ایران در برگزاری همایش به تداوم این همایش ها با توسعه کمی و کیفی تاکید کردند.
دکتر لک زایی در ادامه سخنان خویش  به فعالیت های بین المللی اعضای هیئت علمی در  پژوهشگاه پرداختند وبیان داشتند ، چنانچه هر یک از اعضای محترم هیات علمی با یکی از اعضای هیات علمی خارج از کشور، برای همکاری در مورد یکی از موضوعات مبتلا به جهان اسلام به توافق برسند این آمادگی وجود دارد تا هزینه های آنها از سوی پژوهشگاه تامین شود.
دبیرکل مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب در خصوص مجمع اشاره کردند که کارهایی در دبیرخانه این مجمع انجام شده است ونیاز به اطلاع رسانی بیشتری دارد. وی ضمن اشاره به روند خوب راه اندازی بخش عربی و فارسی مجمع، از رونمایی  آن در آینده ای  نزدیک خبر دادند.
ایشان اشاره به فصلنامه مجمع داشتند که صرفا مقالات اعضای مجمع در آن منعکس خواهد شد و دارای امتیاز بین المللی خواهند بود. ایشان همچنین در ادامه افزودند اساتید علاقمند به همکاری در هیئت تحریه مجله می توانند از طریق ایمیل سایت به نشانی mail.isca.ac.ir زمینه های همکاری های خود را با آقایان ربانی و عبدی پور در میان بگذارند.
در مورد ارزیابی برگزاری گفتگوها ایشان گفتند در مجموع ارزیابی ام مثبت است. اما اختلاف نظرهای جدی هم وجود داشت. برخی مقالات تقریبا دیدگاه های متعارضی را مطرح کردند. به هرحال مجموعه به دنبال فعال کردن گسل ها و شکاف ها نیست، بلکه به دنبال همکاری و همگرایی و شناسایی اندیشمندان هم سو است. این مجمع می خواهد اندیشمندان همسو در جهان اسلام را شناسایی کند و از آنان دعوت کند تا برای حل مشکلات جهان اسلام به تفکر بنشینند. مشکلات جهان اسلام را، نه فقط دو یا چند کشور خاص، اگر هم کشور خاصی را بررسی می کنند باید از منظر امت اسلامی و جهان اسلام آن را مد نظر قرار دهند، زیرا که ما همه یک پیکره هستیم.
ایشان در ادامه درباره حضور در "بیت الحکمه" اشاره کردند، اهمیت "بیت الحکمه" در این است که از همه دانشگاه های کشور عراق در اینجا عضو هیات علمی حضور دارد. در واقع هیات علمی داخلی ندارند. لذا این انتخاب خوبی بود و این اجلاس باعث می شد همه اعضا حضور پیدا کنند و گزارشات همه به این دانشگاه ها فرستاده و در آنجا منعکس شوند.
در خصوص همکاری، ایشان فرمودند حتی اگر یک مورد برای همکاری وجود داشته باشد ما حاضر به همکاری هستیم، برای مثال در بخش فلسفه همانطور که در جلسه با وزیر محترم علوم عراق هم مطرح شد اگر کمکی از ما خواسته شود به منظور تقویت فلسفه، آمادگی همکاری از سوی پژوهشگاه وجود دارد. برای اینکه فلسفه اینجا تقویت شود ما آماده همکاری هستیم. توافقنامه هایی هم در حاشیه این سفر با "بیت الحکمه" و "موسسه مسارات" به منظور انتشار آثارشان در کتابخانه دیجیتالی پژوهان امضاء شد.
در ادامه "حجت الاسلام والمسلمین اباذری،  ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور هیسات اعزامی، از زحمات "دکتر احسان الامین" و "استاد مظفر الربیعی" به جهت برگزاری همایش جایگاه اندیشه های فلسفی در گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب" قدردانی نمودند. ایشان در ادامه گفتند؛ همانطور که "دکتر لک زایی" اشاره کردند بیت الحکمه مجموعه ای از اندیشمندان و نخبگان عراقی است و اینطور نیست که بگوییم در آن فقط یک جهت وجود دارد بلکه هم منتقد هست هم ایده پرداز و هم نظریه پرداز که از مراکز مهم علمی و آموزشی بغداد هستند.  بیت الحکمه بهترین مکان برای تحقق اهداف این همایش و مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب  است زیرا که مجمع گرایشات، افکار و رویکردهای مختلف است.
آقای اباذری اهداف در نظر گرفته شده برای این همایش را اینگونه بیان نمودند:
-    اهداف تبلیغاتی و اعلامی- به این معنا که از این همایش در جهت رابطه بیشتر ایران و عراق استفاده شود که بدلیل انتخاب بیت الحکمه با سابقه تاریخی و علمی بالا ، بسیار خوب مورد بهره برداری قرار گرفت.
-       آشنایی با نخبگان عراقی و بیت الحکمه که بزرگترین مجموعه علمی – پژوهشی، رسمی و دولتی و تحت نظر نخست وزیری عراق است.
رایزن فرهنگی ایران در عراق اظهار داشتند؛ ما مجموعه ای را در عراق ندیدیم که همکاریشان ضعیف باشد. از لحاظ دانشگاهی هم همکاری ها خیلی خوب است. بعنوان مثال ابتدای مسئولیت بنده، ما 23 نفر دانشجوی عراقی در ایران داشتیم، الان 4000 دانشجوی عراقی در دانشگاه های ایران مشغول تحصیل هستند. بقیه روابط فرهنگی هم از همین دست هستند.
آقای اباذری اضافه کردند؛ آنقدر پیوند میان ایران و عراق وجود دارد که هیچ چیزی نمی تواند این دو ملت را از هم جدا کند. بهترین کلام را در مورد این ارتباط را مقام معظم رهبری فرمودند "مثلنا و مثل شعب العراقی لحمک لحمی و دمک دمی" و ما هم بر اساس همین سیاست در حال حرکت هستیم که انشالله هر دو ملت هر دو دولت و هر دو مجموعه را روز به روز به هم نزدیک کنیم.
 

منبع: دبیرخانه مجمع اندیشمندان ایران و جهان عرب
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما